Om Vesper2018-11-08T11:18:15+00:00

Vesper

Mørdrup Kirke, søndag 29. september 2019 kl. 16.00

Marmorkirken, søndag 6. oktober 2019 kl. 16.00

Copenhagen indspillede Vesper i 2000 og har givet over 25 koncerter af værket i domkirker og større kirker i Danmark og Sverige. Glæd dig til at opleve dette stor russiske korværk.

Information om solister og priser følger

Om “Vesper”

Sergei Rachmaninov (1873-1943)

komponerede Vesper i 1915 og dedicerede den til Stepan Smolensky, som fra 1886 til 1901 var leder af en skole i Moskva, hvor der blev undervist i den ortodokse liturgiske sang. Smolensky opfordrede ivrigt komponister til at skrive ny kirkemusik i tilknytning til traditionen, og han har øjensynligt haft stor indflydelse på Rachmaninov.

Den helt naturlige tilgang til kirkemusikken havde Rachmaninov ikke. Han var ganske vist en regelmæssig kirkegænger, men havde sit musikalske udgangspunkt i den sene russiske romantik – Tjajkovskij og Rimskij-Korsakov. Derfor er hovedelementet i hans kirkemusik en gengivelse af atmosfæren og stemningen under messen. Hans musikalske understregning af teksten er særdeles velovervejet og grundig, men der er tale om en meget subjektiv tolkning af budskaberne. Dette bevirkede på den ene side en kritisk holdning blandt veletablerede musikere med tilknytning til den ortodokse kirke, men betød på den anden side et friskt pust i retning af en mere følelsesladet og personligt præget kirkemusik.

I den russisk ortodokse kirke er der tradition for at samle aftenmessen lørdag aften og morgenmessen søndag morgen til én lang messe lørdag aften og nat – en Vesper. Denne består af flere forskellige led, eksempelvis meditation, taksigelse og lovprisning. Helt tilbage fra middelalderen har bestemte salmer været tilknyttet disse led og været en vigtig del af messen. Det er fra dette repertoire, at Rachmaninov har fundet tekster og inspiration til sin Vesper.

Musikken i en aftenmesse er ofte af en rolig og mediterende karakter, der er med til at understrege den stille stemning i en svagt oplyst kirke. I modsætning hertil står morgenmessens hyldestmusik til den nye dags solskin. Derfor indeholder den ortodokse vesper begge typer musik – først en aftenafdeling og siden en morgenafdeling – og således en stor rigdom på kontrast. En selvfølge er, at der synges a cappella, idet ortodoks tradition ikke tillader brugen af instrumenter i kirkelig sammenhæng, men kun den rene stemmes lovsang.