Vesper2019-09-19T07:25:48+00:00
Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Sergei Rachmaninovs Vesper

Copenhagen indspillede Vesper i 2000 og har givet over 25 koncerter af værket i domkirker og større kirker i Danmark og Sverige. Glæd dig til at opleve denne store russiske kormusik. I år opfører vi Vesper hele to gange.

Mørdrup Kirke

søndag 29. september 2019 kl. 16.00

Solist Nanna Varmer Ipsen

Arrangementet afholdes i samarbejde med Espergærde Musikforening
For entré kontakt foreningen

Marmorkirken

søndag 6. oktober 2019 kl. 16.00

Solist Ulla Kudsk Jensen

Billetter kr. 120 – børn og unge kr. 90

Køb billetter

Read and download flyer about Copenhagen Oratorio Choir and All-Night Vigil here

Nanna Varmer Ipsen, alt

Nanna blev i 2018 kandidat i klassisk sang fra Syddansk Musikkonservatorium ved professor Helene Gjerris. Hun har flere gange sunget solistpartierne i en række kendte oratorier, såsom Mozarts Requiem, Vivaldis Gloria og Bachs Matthæuspassionen

I 2019 er Nanna for tredje år solist ved Odense Barokfestival, samt altsolist i deres opsætning af Händels Messias. Nanna har medvirket ved CPH Operafestival og i flere opsætninger på Opera Hedeland og Den Fynske Opera, hvor hun blandt andet sang i den Reumert-vindende opera Andre Bygninger af Andy Pape og Rasmus Zwicki. 

I 2018 og 2019 medvirkede Nanna i Ylva Kihlbergs turnerende opsætning af Puccinis Suor Angelica. Nanna er sanger i – og medstifter af – vokalensemblet SAGA, samt initiativtager til konceptet Messias Light, en kammermusikalsk udgave af Händels Messias for fire sangere og orgel, som bringer værket ud til kirker i hele landet.

Ulla Kudsk Jensen, alt

Ulla Kudsk Jensen er uddannet ved Det Jydske Musikkonservatorium og på Operaakademiet i Göteborg. Ulla har været tilknyttet Det kongelige Teater, hvor hun bl.a. har sunget partiet som Mary i Wagners Den Flyvende Hollænder og Skovnymfen i Dvoráks Rusalka

I Kasper Bech Holtens prisbelønnede opsætning af Ringen på Operaen i København sang hun partierne som Schwertleite i Valkyrien samt Flosshilde i Ragnarok. I 2005 sang hun tillige Schwertleite i Den Ny Operas opsætning af Valkyrien.

Ulla har sunget med samtlige landsdelsorkestre og har ved talrige koncerter sunget altpartierne i de store oratorier og messer, f.eks. Bachs Juleoratorium, Johannespassionen og H-mol messe, Verdis Requiem, Mozarts Requiem, Dvoráks Stabat Mater og ikke mindst Händels Messias og Israel i Ægypten (begge indspillet på CD). Tillige har hun sunget de fleste af Bachs Kantater.

I 2011 sang hun i Dvoráks Stabat Mater og altpartiet i Bachs Juleoratorium sammen med Aalborg Symfoniorkester. Endvidere er hun efterspurgt ved tilbagevendende sommerkoncerter i ind- og udland, bl.a. også ved koncerter på Teatro Sao Carlos, Operaen i Lissabon og på vingården Cortes de Cima i Portugal.

Sergei Rachmaninov (1873-1943) komponerede Vesper i 1915 og dedicerede den til Stepan Smolensky, som fra 1886 til 1901 var leder af en skole i Moskva, hvor der blev undervist i den ortodokse liturgiske sang. Smolensky opfordrede ivrigt komponister til at skrive ny kirkemusik i tilknytning til traditionen, og han har øjensynligt haft stor indflydelse på Rachmaninov.

Den helt naturlige tilgang til kirkemusikken havde Rachmaninov ikke. Han var ganske vist en regelmæssig kirkegænger, men havde sit musikalske udgangspunkt i den sene russiske romantik – Tjajkovskij og Rimskij-Korsakov. Derfor er hovedelementet i hans kirkemusik en gengivelse af atmosfæren og stemningen under messen. Hans musikalske understregning af teksten er særdeles velovervejet og grundig, men der er tale om en meget subjektiv tolkning af budskaberne. Dette bevirkede på den ene side en kritisk holdning blandt veletablerede musikere med tilknytning til den ortodokse kirke, men betød på den anden side et friskt pust i retning af en mere følelsesladet og personligt præget kirkemusik.

I den russisk ortodokse kirke er der tradition for at samle aftenmessen lørdag aften og morgenmessen søndag morgen til én lang messe lørdag aften og nat – en Vesper. Denne består af flere forskellige led, eksempelvis meditation, taksigelse og lovprisning. Helt tilbage fra middelalderen har bestemte salmer været tilknyttet disse led og været en vigtig del af messen. Det er fra dette repertoire, at Rachmaninov har fundet tekster og inspiration til sin Vesper.

Musikken i en aftenmesse er ofte af en rolig og mediterende karakter, der er med til at understrege den stille stemning i en svagt oplyst kirke. I modsætning hertil står morgenmessens hyldestmusik til den nye dags solskin. Derfor indeholder den ortodokse vesper begge typer musik – først en aftenafdeling og siden en morgenafdeling – og således en stor rigdom på kontrast. En selvfølge er, at der synges a cappella, idet ortodoks tradition ikke tillader brugen af instrumenter i kirkelig sammenhæng, men kun den rene stemmes lovsang.